11ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου Εκδρομές-Επισκέψεις,Περιβαλλοντική ομάδα Περιβαλλοντική ομάδα: εκπαιδευτική εκδρομή στην Καστοριά, Πρέσπες, Νυμφαίο

Περιβαλλοντική ομάδα: εκπαιδευτική εκδρομή στην Καστοριά, Πρέσπες, Νυμφαίο

Η εκπαιδευτική εκδρομή της περιβαλλοντικής ομάδας στην Καστοριά, στις Πρέσπες και στο Νυμφαίο πραγματοποιήθηκε από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου 2024. 

Το πρόγραμμα της εκδρομής είχε βασικό στόχο να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές σε περιβαλλοντικά θέματα και για τον λόγο αυτό είχαν προγραμματιστεί δράσεις με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Καστοριάς, με το Φορέα Διαχείρισης  Εθνικού Πάρκου Πρεσπών και με το Περιβαλλοντικό Κέντρο Αρκτούρου, όπου έγιναν ξεναγήσεις και βιωματικά εκπαιδευτικά σενάρια.    

Τα παιδιά μετακινήθηκαν  αεροπορικώς για τη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια αναχώρησαν για την Καστοριά με ενδιάμεσο σταθμό την Έδεσσα, όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τους ονομαστούς καταρράκτες της.

Η ίδια η πόλη της Καστοριάς είναι ένα ζωντανό μουσείο καθώς συγκεντρώνει διαφορετικά στοιχεία πολιτισμού από την μακραίωνη ιστορία της. Ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον έχουν οι παραδοσιακές συνοικίες της πόλης με τα εντυπωσιακά αρχοντικά (Ντολτσό και Απόζαρι). Όλη η μαγεία όμως είναι η λίμνη…Ο υδροβιότοπος της λίμνης της Καστοριάς είναι ένας επίγειος παράδεισος, με τα αποδημητικά παρυδάτια πτηνά της και το καθρέφτισμα του ουρανού στα νερά της.

Την επόμενη μέρα παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστοριάς για τον προϊστορικό νεολιθικό λιμναίο οικισμό στο Δισπηλιό. Με την αξιοποίηση δύο ψηφιακών εφαρμογών («Κάποτε στο Δισπηλιό» και «Έγκλημα στον Λιμναίο Οικισμό»), τα παιδιά παροτρύνθηκαν να ερμηνεύσουν τη νεολιθική ζωή δίπλα στη λίμνη. Σύντομα αποσπάσματα επιστημονικών εργασιών πληροφόρησαν τους/τις μαθητές/τριες για τις ανακαλύψεις και υποθέσεις των ερευνητών του νεολιθικού οικισμού σχετικά με τις πρακτικές που εφάρμοζαν οι κάτοικοί του για τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων υλικών. Πραγματοποιήθηκαν συγκρίσεις με τις σύγχρονες τάσεις διαχείρισης των φυσικών πόρων, της παραγωγής και κατανάλωσης αγαθών και εισήχθησαν  οι όροι «γραμμική οικονομία» και «κυκλική οικονομία».

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε  το σπήλαιο του Δράκου. Σε ένα μήκος 300 μέτρων επισκέψιμης διαδρομής θαυμάσαμε υπόγειες λίμνες και σταλακτίτες και σταλαγμίτες διαφόρων σχημάτων που στολίζουν τις αίθουσες του σπηλαίου.  

Το επόμενο πρωί μεταβήκαμε στο εθνικό πάρκο Πρεσπών και ενημερωθήκαμε από το Φορέα Διαχείρισης  Εθνικού Πάρκου Πρεσπών –που έχει ενσωματωθεί στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) – για το ευαίσθητο οικοσύστημα των Πρεσπών και στη συνέχεια κάναμε ορνιθοπαρατήρηση (bird watching) στο πεδίο.

Επόμενος μοναδικός σταθμός το Περιβαλλοντικό Κέντρο Αρκτούρος, στο Νυμφαίο της Φλώρινας. Εκεί μετά την παρακολούθηση παρουσίασης στο κέντρο ενημέρωσης της οργάνωσης περπατήσαμε μέχρι το καταφύγιο της αρκούδας. Για καλή μας τύχη οι αρκούδες είχαν ξυπνήσει από τον χειμέριο ύπνο τους και μπορέσαμε να δούμε αυτά τα επιβλητικά και πανέξυπνα ζώα στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

Την τελευταία μέρα κάναμε μια περιήγηση στη  Θεσσαλονίκη, σε αξιοθέατα όπως ο ναός του Αγίου Δημητρίου, το Επταπύργιο, ο Λευκός Πύργος, η πλατεία Αριστοτέλους κτλ.

Η εκδρομή αξιολογήθηκε από τους συμμετέχοντες ως απόλυτα επιτυχημένη, οι δε μαθητές μας απέσπασαν επαινετικά σχόλια από όλους τους φορείς που επισκεφθήκαμε για το ήθος τους και τη συνολική παρουσία τους.

 Η οργάνωση της εκδρομής έγινε με κυρίαρχο άξονα τον εκπαιδευτικό της ρόλο, ενώ παράλληλα δόθηκε προτεραιότητα και στην ασφάλεια των μαθητών. Ως εκ τούτου, υπήρχε γιατρός που μας συνόδευε σε όλες τις δράσεις.

Συνοδοί καθηγητές: Ασλάνης Νίκος- αρχηγός εκδρομής (Μαθηματικός, Υποδιευθυντής), Iωαννίδης Θωμάς-Αμύντας  (Βιολόγος), Λακιωτάκη Πολύμνια (Αγγλικής Φιλολογίας)